torsdag 2 februari 2012

Så det kan bli - Synonymer

Det här med synonymer är inte lätt för ett barn.

En kväll när jag skulle natta min dotter och vi låg i sängen för att läsa godnattsaga, säger hon att hon är så trött så trött. Jag frågar om hon vill att vi ska sluta läsa och avsluta sagan kvällen efter istället?
Nej, det vill hon inte. Vi fortsätter lite till.
När vi kommer till sista sidan säger hon glatt:
"Mamma, jag orkade vara vaken till sista lövet."
Bladet gumman, bladet.

När ens barn varit och lekt hos kompisar så är den eviga frågan vid hemkomst "har du ätit något" med följdfrågan "vadå".
Detta för att utröna om det är bråttom med middag eller om det kanske är läge för ett mellis.
Min kollega ställde denna fråga till sin son och fick svaret:
"Jag har ätit hemma hos X. Vi åt Nivea."
"Åt ni Nivea?"
"Ja"
"Vadå Nivea? Har ni käkat Nivea? Var inte hans föräldrar hemma när ni bär er åt så?"
"Det var hans mamma som gav det till oss."
"Gav hans mamma er Niveakräm att äta?"
"Aaah! Kräm var det mamma. Jag menar kräm. Jordgubbskräm"

11 kommentarer:

  1. Såklart! Nivea jordgubbskräm!
    Jag vet att jag gjorde den fel i förra kommentaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte bara är snygg, smart och ödmjuk, utan även storsint, så såg jag mellan fingrarna på detta. Denna gången i alla fall. :)

      Radera
  2. haha, förstår att man blandar ihop Nivea och jordgubbskräm - de är ju så lika

    SvaraRadera
  3. Japp snarlikt både i smak,konsistens o lukt!!
    Har inte själv provat på Nivean..men däremot
    Vasselin i håret..inte nått hett tips!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaselin i håret? För den där fräscha otvättade looken eller? :)

      Radera
    2. Haha...tur man provar sånt på sig själv o inte kunderna.
      Hade major problems att få ur det från håret...men vilken supet glans!!

      Radera
  4. Haha, språkinlärning över huvudtaget är roligt, vilka underbara felsägningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn säger så många roliga saker. Synd att man inte kommer ihåg dem efter ett tag. Man borde anteckna dem.

      Radera
  5. Hahaha! Barn är underbara :-)

    Jag har en vän som är spanjor, och han pratar svenska. Det kommer många roliga uttryck från honom. Som när han hade ramlat och slagit sig och sa:
    - Men så smörjde jag in mig med ett element så nu känns det bättre.
    :-)

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar :)