onsdag 15 februari 2012

Dagens lärdom

Var nyligen hos tandläkaren för min årliga koll. Har inga problem med att gå till tandläkaren och har aldrig haft det heller. Kan bero på min avsaknad av karies eller hål i tänderna som det heter på vanlig svenska. Jag har alltså aldrig haft hål i tänderna. Tills nu då.

Låt oss backa bandet lite. Jag erkänner att jag dricker Coca Cola. En hel del. Varje dag. Av någon anledning tycker inte min tandläkare att det är bra.
Jag försöker halvmörka varje gång jag är där. Inte ljuga. Men halvsvara och hoppas att det inte kommer några följdfrågor. Min tandläkare är inte dum, jag får ge honom det, så han missar inte det här med följdfrågor (som jag förstått är väldigt viktigt i all informationsinhämtning). Alltså får jag bannor av honom för att jag dricker ungefär två liter Coca om dagen. Varje dag. Och har gjorts så i typ 20 års tid. Tydligen inte lämpligt till frukost heller?

Om jag nu ska vara lite rebell, så tycker jag inte att det kan vara sådär jätte-dö-farligt om det krävs så mycket under så lång tid för att orsaka början till hål. Ja, för så är det. Det ÄR inte hål ännu. Bara början till ett hål. Men vad är det egentligen? Det är som att säga att någon är "lite gravid". Antingen är det eller så är det inte (graviditet eller hål). Hur som helst; kontentan av hans utläggning var att Coca inteär bra, men det spelade väl ingen roll hur mycket jag fick det påpekat för jag tänkte väl ändå inte dra ner på min Cocakonsumtion? Vill bara säga att jag tycker att det är skönt när människor som egentligen inte känner mig, inser att de lika bra kan ge upp att försöka tala för mig när jag redan har bestämt mig för något annat. Och vem sa att envishet (elaka tungor kan kalla det tjurskallighet) inte lönade sig? In your face, liksom. Tja, om vi bortser från det här med början till karies då.

Men slutar han där? Åh nej! Han bättrar på med slutklämmen: "tänk så smal du skulle varit om du inte drack så mycket Coca." Bra tänkt där! Den biter. Men samtidigt.... är det okej att säga det? Nu ska han borra (efter bedövning tack) i min mun nästa vecka, så jag ville inte ta någon strid om detta uttalande.

Dock sa han att det egentligen inte var läsken som så som var så farlig, Det är kolsyran som inte bra. Nästan lika illa att dricka bubbelvatten eftersom det fräter på emaljen det med.

Dagens visdom ungdomar: drick inte för mycket kolsyra! Och om du ska dricka kolsyrad dryck bör du antingen ha mycket is eller dricka genom sugrör (citat från min tandläkare)



My drug above! Och enligt min tandläkare även en av de stora anledningarna till att jag lagt på mig de senaste 20 åren (SÅ skönt att veta att graviditeter och allmänt osunt matintag icke spelar någon större roll)

5 kommentarer:

  1. Exaktamundo vad jag tänkte. Men han har en poäng är jag rädd...

    SvaraRadera
  2. Har oxå hört att bubbelvatten är lika farligt som läsk för tändern. Men han är inte lite fräck (?!) som antyder att du är tjock eller hur ska man annars tolka hans kommentar?

    SvaraRadera
  3. Okej då blir det sugrör nu då!

    SvaraRadera
  4. Jag anser att tandläkare är ett ganska misslyckat släkte..
    Varför?Jag säger VARFÖR...blir man tandläkare om man gillar
    att prata i ett?
    Eller är det så att dom inte bryr sig ett skit om vad
    vi försöker svara med sug o bomulls tjafs i munnen o
    sagelnpå hakan...??
    Kan va så att dom inte orkar ta argument från patienten
    o därför passar på när vi är som mest sårbara...
    Alltså ett släkte med mindervärdes komplex..
    Skål på dig!!

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar :)