tisdag 14 februari 2012

Män är från Mars... kommunikationsproblem...

Idag är det Alla Hjärtans Dag. Enligt tidningarna försökte affärerna marknadsföra detta ordentligt för länge sedan, men det tog fart ordenligt på 1990-talet i Sverige.
Denna otroligt intressanta passus skrev jag för att .... tja, jag läste det i tidningen idag och ville dela med mig av denna nyfunna kunskap.

Jag sa till min make i god tid att jag inte, repeterar INTE, vill ha några blommor vars pris har pressats upp till max idag. Till att börja med är jag inte ens förtjust i rosor, utan är mer en tulpantyp. Och en ros som resterande dagar om året kostar 25-45 kronor, men 14/2 kostar mellan 50-125 kronor. Kom igen liksom! Kan tänka mig att jag säkert blir blåst när jag prutar på en marknad utomlands, men vill inte känna mig lika genomblåst på hemmaplan. Inte någon dag om året.

Tycker själv att jag uttryckte mig hyfsat klart. Alla hjärtans dag är jättegulligt. Men...
Jag och maken har varit ett par i elva år och har två (för det mesta) underbara barn. Personligen tycker jag att vi/man kan visa att man tycker om varandra även i vardagen på olika sätt utan att köpa en massa saker till varandra på en speciell dag (undantaget är givetvis min födelsedag).

Men som sagt, "inga snordyra blommor till överpris" var min order ("order" låter inte lika bra när det står i skrift, ska kanske vara "instruktion" istället eller "väldigt starkt önskemål"?) till maken. I min värld betyder detta något i stil med: vi kan fira Valentinesday för oss själva när barnen somnat - lägg inte ut några pengar - vi kan ha trevligt ändå. Vadå då? Hallå, han är man, jag vet vad han vill ha.
På något sätt har maken inte alls tolkat det så. (Surprise!?)
Så på morgonen kommer resten av familjen in och ger mig I-paden som maken köpt till mig. Han sa att han tänkte att om jag nu har börjat blogga så är det lättare att göra det via I-paden. Gulligt tänkt. Men vad sjutton? Detta innebär ju att min "i natura-present" helt plötsligt verkar lite snål...
Varenda ledig stund idag har fått gå åt till att inhandla Alla Hjärtans Dag-presenter till resten av familjen på grund av detta!
Men nästa år! Då ska jag klargöra vad som gäller redan vid jul. Beroende på vad jag får i julklapp....

Happy Valentines my precious!


Jag och maken när det begav sig <3

6 kommentarer:

  1. Hahaha du är väl bara för go <3 ! Fick väldigt många oönskade bilder i huvudet - får försöka tränga bort dem nu ;-)) Ha en bra Valentines Day honey <3 !

    SvaraRadera
  2. Tror han blir nöjd med din present i alla fall! puss

    SvaraRadera
  3. Haha...all heder till maken som klart o tydligt INTE köpte
    blommor!!
    Han förstod ju "ordern" helt klart...
    Bara det att han tog den till en annan dimmention...
    Till dig:Grattis till din nya snygga I-Pad ;-)

    SvaraRadera
  4. Sitter o pillar med min nya leksak nu. Mycket lättare med I-pad än med min nya androidtfn. Övning ger färdighet sägs det...

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar :)