onsdag 8 februari 2012

Att rasa i vikt

Kan vara som så att jag ser dessa annonser (ännu) mer nu när jag försöker att lägga mig till med en nyttigare livsstil, men har ni tänkt på hur olika man ser på saker? Eller i alla fall så ser inte jag och annonsmakarna speciellt lika på begreppet att "rasa i vikt".
För mig rasar du i vikt om du går ner hyfsat mycket hyfsat snabbt. Punkt.

Enligt vissa annonser så har någon rasat 15 kilo på ett år genom att äta / inte äta på ett visst sätt. Missförstå mig inte. Femton kilo på ett år är verkligen suveränt jobbat. Men rasat? Det är typ 1 kilo i månaden, dvs. ca 3 hekto i veckan. Wow, vilket ras liksom...

Igår när jag var med Jess på gymmet (så fick jag berättat det :) tittade vi på Biggest Loser medan vi värmde upp på löpbandet. Där kan vi snacka att rasa. En snubbe hade gått ner 7 kilo på en vecka. My kind of ras i vikt! Att han vägde nästan 190 kilo till att börja med, hade i och för sig kanske lite med grejen att göra.

Själv då? Jo, i förra veckan tränade jag ju som sagt 3 pass styrketräning och 4 pass crosstraining. Resultat? Jag har rasat i vikt! Enligt annonsmakarna då.

Jess försökte att peppa mig genom att säga att "muskler väger dubbelt så mycket som fett, men tar bara hälften så stor plats - därför är det bättre att mäta sig än att väga sig".
Skiter väl jag i. Det är raset jag vill ha...

11 kommentarer:

  1. Jag tycker du är sååå duktig o vet du??
    Rom byggdes inte på en dag!!!
    Snabbt viktras blir oftast snabb viktuppgång...
    Been there done that!!!
    Kämpa på med muskelmassan o var stolt över
    att du inte gett upp 2:a veckan i Feb. som många andra:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack J Valley!
      Och en av anledningarna till att jag inte gett upp andra veckan i februari, beror säkerligen på att jag inte började första veckan i januari som majoriteten. Vi får se hur det ser ut i mars :)

      Radera
  2. Jag tror tvärtom att det är det trevlig sällskapet på gymmet som får dig att fortsätta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan mycket väl vara så. Och alla superstönarna som är där och förgyller träningen för andra :)

      Radera
  3. Jag kikade på Biggest looser och det är en av deltagarna som har gått ner hur mycket som helst i vikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de brukar ha hyfsat utgångsläge för att rasa i början. Men snacka om att de kämpar!

      Radera
  4. Jag har precis börjat med gym och ska inte kolla på vikten tills jag har varit dar 2 veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju bra att veta vad utgångsläget var. Men smart att vänta med vägningen :)

      Radera
  5. Jag fixar det, då gör du det också och jag har inget trevligt sällskap....

    SvaraRadera
  6. Alltså jag menar - du ska bara ha bestämt dig själv så går det - och jag vet att du har en hmmmm rätt starkt vilja när du väl bestämt dig hahaha ;-)) Good luck !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bestämt mig och bestämt mig....
      Men jo, "hyfsat" envis är jag ju :)
      Och du är superstrong som håller dig så snygg som du är! Kram!

      Radera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar :)